SGC: Lezing PRA

11 dec. 2018 14:30 - 15:30
Lokaal A139, Van Doorenveste

Beste Danique,

11 december organiseert SGC de tweede lezing van het jaar! Wij hebben PRA uitgenodigd om een lezing te geven. PRA is een bedrijf dat werkt aan de geneesmiddelontwikkeling.

We gebruiken allemaal weleens een medicijn. Van een simpele pijnstiller tot een geneesmiddel dat door een arts is voorgeschreven. Toch is het niet vanzelfsprekend dat er medicijnen zijn. Daar gaat heel veel onderzoek aan vooraf. Door artsen, wetenschappers en met de hulp van vrijwilligers. Van elke 10.000 stoffen die gemaakt worden, bereikt slechts 1 de markt! Het duurt jaren voordat een nieuw geneesmiddel verstrekt mag worden en in die tijd wordt het geneesmiddel onderzocht. Het begint in laboratoria bij de ontwikkelaar van het medicijn. Zijn de resultaten daar goed en lijkt het middel veilig voor mensen? Dan wordt het geneesmiddel in lage doses aan gezonde vrijwilligers gegeven, bijvoorbeeld bij PRA. Tijdens dit onderzoek wordt gekeken hoe het geneesmiddel wordt opgenomen en wat de werking of bijwerkingen zijn. Maar hoe gaat zo'n onderzoek in zijn werk, en wat wordt er allemaal bij uitgevoerd? Dit hoor je allemaal in de lezing!

We hopen je 11 december in lokaal A139 te zien om 14:30 uur!

Groetjes,

De studiegerelateerde commissie