Wat is het lustrum?

Equilibrium viert dit jaar haar vijftiende verjaardag. Elke vijfde verjaardag wordt binnen verenigingen ook wel een lustrum genoemd.  Dit schooljaar zal dus de derde lustrumviering worden van Equilibrium. Oorspronkelijk komt de term lustrum bij de Romeinen vandaag. Zij hielden elke vijf jaar een zoenoffer na het afnemen van een volkstelling door een censor, een ambtenaar die elke vijf jaar werd aangesteld. Alle mannelijke Romeinse burgers werden door de censor verzameld op het Marsveld. Nadat men driemaal in een kring rond de groep burgers had gelopen met offerdieren, werden deze geofferd aan Mars. Dit zou het volk zuiveren en het opnieuw binden. Tegenwoordig heeft het woord lustrum twee betekenissen; een periode van vijf jaar en een feest dat na elke periode van vijf jaar wordt gehouden.

Zogezegd, vijftien jaar geleden werd Equilibrium dus opgericht. Ik neem jullie even mee terug in de tijd. VIjftien jaar gelden was er op het ILST een introductiecommissie. Deze commissie organiseerde, net zoals wij nu op de dag van vandaag nog steeds doen, het introkamp. Vanuit het ILST werd er gevraagd of de commissie het een goed idee vond om de commissie om te buigen in een studievereniging. De commissie leek dit een geweldig idee en vier mensen uit deze commissie vormden het eerste bestuur der Equilibrium. Samen, met alle andere leden, werden we Equilibrium.

En wat waren deze mensen trots dat vijftien jaar later, op de dag van vandaag, deze vereniging nog bestaat. Sterker, dat deze vereniging zo erg gegroeid is. Dat er nu een groep, nee, familie staat die het altijd nogal zo gezellig heeft.

Kopie_van_Logo_Vederlicht_1.jpg

Om dat te vieren zullen we van 16 t/m 20 maart een lustrumweek houden met het thema: Vederlicht. Voor de mensen die nog niet helemaal bekend zijn wat verderlicht nou precies inhoudt; de exacte vertaling van verderlicht is zo licht als een veertje. De lustrumweek zal worden gehouden in het begin van de lente, het moment dat de zon weer gaat schijnen en de lucht weer lichtblauw wordt. Dat het zachte weer terugkomt, de vogeltjes weer beginnen met broeden. Vanuit die redenatie is er gekozen voor het thema: Verderlicht. Met als themakleuren lichtblauw & wit.

Wij, namens de lustrumcommissie, gaan ons heel hard inzetten om deze week zo onvergetelijk mogelijk te maken. Dat wij allemaal trots op onszelf mogen zijn, dat we lid zijn van zo’n mooie vereniging.

EQUI HOOG,

De lustrumcommissie